Publikacja nr
8698 |
rok szkolny
2010/2011 |
---|
| |
Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Dekalog dobrego nauczyciela czyli traktuj mnie nauczycielu "po ludzku"
1. Zasada indywidualizacji:
Pamiętaj uczeń to też człowiek
Pamiętaj uczeń to jednostka w pełni autonomiczna
Pamiętaj uczeń sam może kształtować i decydować o swoim losie
Pamiętaj uczeń ma prawo do wewnętrznej i zewnętrznej wolności i niezależności
Pamiętaj uczeń ma prawo do odrębności świata myśli, wartości i przeżyć
Pamiętaj o indywidualnych zainteresowaniach
Pamiętaj o indywidualnych warunkach
Pamiętaj, że każdy uczeń jest tak samo ważny i zasługuje na Twoje zainteresowanie
Szanuj jego i swoją godność
Szanuj jego i swoją wartość osobistą
Szanuj jego niepowtarzalność i umiej ją docenić i wykorzystać
Pozwól mu być szczerym i sam taki bądź
Pozwól mu być autentycznym i sam taki bądź
Pozwól mu być otwartym i sam taki bądź
Pozwól budować się tożsamości i indywidualności
Nie lekceważ indywidualnych potrzeb
Nie lekceważ trudności i ograniczeń
Nie traktuj ucznia jak przedmiot procesu nauczania
Nie traktuj ucznia jako leniwego, złego, niezdolnego, kalekiego, nie zawsze musi mieć dobry nastrój
Przyznaj sobie i innym prawo do realizacji własnych potrzeb i interesów.
REKLAMA
2. Zasada poglądowości:
Pamiętaj wprowadzając temat, zaprezentuj go nie tylko w sposób werbalny
Pamiętaj uczeń sam może kształtować swoje wyobrażenie na dany temat, uszanuj to
Pamiętaj sukces Twojego ucznia jest Twoim sukcesem
Pamiętaj nie masz władzy absolutnej
Przyznaj sobie i innym prawo do realizacji własnych potrzeb i interesów
Daj możliwość mówienia
Daj możliwość słuchania
Daj możliwość bycia słuchanym
Daj szansę poprawy
Akceptuj go bezwarunkowo
Akceptuj jego uczucia
Akceptuj jego opinie i poglądy
Nagradzaj i ośmielaj gdy potrzeba
Nie wyśmiewaj w nadziei na zmobilizowanie go
Nie lekceważ trudności i ograniczeń
Ustalcie granice swoich możliwości i potrzeb.
3. Zasada stopniowania trudności:
Pamiętaj ucznia wystarczy pobudzić do działania reszta pójdzie sama
Pamiętaj uczeń tak jak my lubi ciekawe i intrygujące wyzwania
Poddawaj się autorefleksji pedagogicznej
Wyjdź naprzeciw inicjatywom innych
Bądź kompetentny
Słuchaj aktywnie
Stwarzaj sytuacje do wymiany zdań
Znajdź dla niego czas
Ustalcie granice preferencji, możliwości i potrzeb
Bacznie obserwuj i dostrzegaj wszelkie zmiany
Rozważnie wprowadzaj zmiany
Bądź sprawiedliwy
Pomagaj z rozwagą
Nie spodziewa się, że kłopoty ucznia rozwiążą się same bez pomocy, jego problem to Twój problem
Nie idź nigdy i w żadnej sytuacji "na łatwiznę"
Nie lekceważ indywidualnych potrzeb, ale dostosuj program i pomoce do nich
Pamiętaj, że co nas nie zabije to nas wzmocni - ale bez przesady
Daj szansę poprawy.
REKLAMA
4. Zasada elastyczności:
Akceptuj ucznia takim jaki jest
Akceptuj jego uczucia
Akceptuj jego poglądy i opinie
Bądź życzliwy, ciepły, słowny
Bądź mobilny
Bądź lojalny wobec siebie i innych
Bądź empatyczny
Bądź rozsądny i opanowany, ale nie chowaj swoich emocji - Nauczyciel też człowiek
Pamiętaj uczeń ma prawo do odrębności świata myśli, wartości i przeżyć
Pamiętaj uczeń nie jest po to, aby się miał Ciebie bać
Pozwól mu być szczerym i sam taki bądź
Pozwól mu być autentycznym i sam taki bądź
Pozwól mu być otwartym i sam taki bądź
Pojmuj ucznia od "wewnątrz" - widząc go nie przez pryzmat "dorosłego"
Ucz obiektywnie
Patrz obiektywnie
Poddawaj się autorefleksji pedagogicznej i ludzkiej
Wyjdź naprzeciw inicjatywom innych
Bądź rozsądny i opanowany, ale nie chowaj swoich emocji - Nauczyciel też człowiek
Nie podcinaj skrzydeł fantazji
Nie uprzedzaj i nie nastawiaj się do niego negatywnie
Nie zamykaj się w ramach programowych
Staraj się rozumieć postępowanie innych i ich motywy działań
Zacznij ufać swoim zdolnością pedagogicznym
Zacznij ufać i wierzyć w ucznia
Licz się z jego potrzebami psychicznymi
Uspokajaj swoim spokojem.
5. Zasada wiązania teorii z praktyką:
Pamiętaj uczeń tak jak Ty potrafi samodzielnie myśleć
Pamiętaj uczeń tak jak Ty uczy się dla siebie
Pamiętaj uczeń tak jak Ty potrafi korzystać z wiedzy
Ucz obiektywnie
Patrz obiektywnie
Poddawaj się autorefleksji pedagogicznej
Nie zamykaj się w ramach programowych, dawaj przykłady wykorzystania tej wiedzy w życiu przestanie być to wtedy taką abstrakcją
Wyjdź naprzeciw inicjatywom innych
Pamiętaj ucz i wychowuj z sercem i rozumem
Nie traktuj ucznia jak przedmiotu procesu nauczania
Pamiętaj nie masz władzy absolutnej
Stwarzaj okazje do wymiany zdań
Nagradzaj gdy potrzeba, szczególnie przy własnym wkładzie do pracy
Dziel się z uczniem odpowiedzialnością procesem nauczania
Pamiętaj Ty też uczysz się od innych
Pamiętaj stres nauczyciela uczniom się udziela
Pamiętaj trudni nauczyciele sprawiają uczniom kłopotów wiele
Pamiętaj sukces ucznia to Twój sukces
Działaj na rozum przez przekonanie
Pamiętaj uczeń to Twój motor napędowy
Ucz tego w co sam wierzysz i czujesz, że to "ma sens"
Wprowadzaj w świat wiedzy, ale nie narzucaj
Wierz w siebie i w innych
Sam bądź aktywny i pozwól pozytywnie wpływać na siebie.
Beata Kręciewska
|