Archiwum publikacji
w serwisie Publikacje edukacyjne
Zabawy stymulujące prawidłowy rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym
Artykuł ten pisałam z myślą o najmłodszych uczniach, stojących na progu długiej drogi rozwoju i kształcenia, która zmieni ich z dzieci w osoby dorosłe. O tym, jak ta droga będzie wyglądać i jakie będzie skrywać trudności, często decydują problemy pojawiające się już na samym początku. Do problemów takich niewątpliwie należą przedłużający się niezakończony rozwój mowy oraz wady wymowy.
Nie chcę się w tym miejscu rozpisywać, jaki wpływ na późniejszą egzystencję, może mieć nieprawidłowa artykulacja którejś z głosek lub zastępowanie jednych głosek innymi, ponieważ będzie to temat mojej następnej publikacji. Teraz natomiast pragnę się skupić na zapobieganiu wadom wymowy, czyli stymulacji prawidłowego rozwoju mowy.
Na prawidłowy rozwój mowy składa się wiele czynników. Uwarunkowany jest on przede wszystkim dobrą sprawnością motoryczną narządów aparatu artykulacyjnego, czyli: języka, żuchwy, warg i podniebienia miękkiego oraz prawidłowym funkcjonowaniem aparatu oddechowego. Równie ważna jest także percepcja słuchowa, słuch fonemowy i kształtująca się wraz z wiekiem świadomość fonologiczna.
W niniejszym artykule przedstawię ćwiczenia praksji oralnej, połączone z ćwiczeniami oddechowymi, które pomogą dziecku w nauce poprawnej artykulacji trudnych głosek oraz ćwiczenia słuchu fonemowego, przeznaczone dla dzieci, które potrafią już prawidłowo artykułować głoski, jednak nadal zastępują je innymi (przyczyną tego najczęściej są zaburzenia słuchu fonemowego i automatyzacja nieprawidłowej artykulacji oraz brak świadomości fonologicznej).
(...)
REKLAMA
Pełna publikacja dostępna bezpośrednio ze stron serwisu:
 |
otwórz (PDF)
lub prawym przyciskiem myszy: Zapisz element docelowy jako...
Do odczytu dokumentu konieczny jest np. program Adobe Reader
|
Agnieszka Drużba